Przejdź do treści

Zakupy przez internet – nietrafiony towar

Zakupy przez internet – nietrafiony towar

Z pewnością sami nie raz doświadczyliśmy sytuacji, w której zamawiany przez nas towar przez internet okazał się nie taki jak być powinien. W pudełku brakowało podstawowego wyposażenia lub zwyczajnie przysłano nam wadliwy lub porysowany produkt. W obecnych czasach internet jest sporym ułatwieniem dla osób robiących w nim zakupy. Przede wszystkim gwarantuje szybkość realizacji zlecenia i zakupu przedmiotów w najbardziej atrakcyjnych cenach.

Swoistą atrakcją są także częste pomyłki lub wadliwe przedmioty, które przeważnie ulegają uszkodzeniom w czasie transportu. Starsze wiekiem osoby często same chciały by robić zakupy przez internet, jednak w obawie o własne fundusze oraz możliwość oszustwa – w radiu czy telewizji całkiem często informują o jakimś nadużyciu przez internet – rezygnują z zakupów.

Nie mając zaufania do sprzedających uważają także, że towar może być niezgodny z opisem – każdy może opisać sobie produkt jak mu się żywnie podoba. Warto jednak zaznaczyć, że zakupy przez internet są odpowiednio chronione przez prawo i serwisy pośredniczące w transakcji. Co to w praktyce oznacza?

Zakupy przez internet posiadają coś takiego jak prawo do namysłu, który wynosi 10 dni roboczych. W okresie tych 10 dni każdy z kupujących może odesłać dany produkt w nienaruszonym stanie i bez podawania konkretnej przyczyny zwrócić go do sprzedającego – ten ma obowiązek zwrócić nam przelane pieniądze. Jedynym kosztem, który trzeba pokryć z własnej kieszeni to opłata za przesyłkę, którą sprzedający wysłał do nas, jak i opłata zwrotu, gdy towar zamierzamy wysłać – sprzedawca oddaje nam jedynie równowartość ceny przedmiotu, o przesyłce nie ma nawet mowy. Warto jednak pamiętać, że owe prawo do namysłu posiadają jedynie klienci indywidualni.

Robiąc zakupy na firmę nie jesteśmy objęci tego rodzaju przywilejem. Podobnie jest w przypadku kiedy sprzedający nie jest firmą, a osobą prywatną. Nie zapominajmy także, że zwrot rzeczy używanych może być tylko za zgodą sprzedającego – jest to właściwie jego doba wola i może się na zwrot nie zgodzić. Ponadto niektóre przedmioty jak np. artykuły prasowe, nie podlegają zwrotowi.

Aby zwrócić zakupiony towar warto zaznajomić się z regulaminem panującym w danym sklepie internetowym lub na aukcji użytkownika, który sprzedał nam towar. Zazwyczaj towar zwracany jest sprawdzany pod kątem czy był on używany, czy też nie. Jeżeli okaże się, że wszystko jest w porządku, to kwota zakupu zostanie nam zwrócona na konto – pomniejszając ją o przesyłkę.