Przejdź do treści

Monitoring w pracy – czy i kiedy jest dozwolony?

Monitoring w pracy – czy i kiedy jest dozwolony?

Na samym początku należy zaznaczyć, iż od 25 maja 2018 roku wszyscy pracodawcy są zobowiązani przestrzegać obowiązującą ustawę o ochronie danych osobowych RODO. Jednakże co bardzo istotne RODO wprowadza bardzo konkretne rozszerzenia w kwestii dopuszczalnych form monitoringu pracowników. W poniższym artykule dowiesz się między innymi czy i w jakich sytuacjach monitoring w pracy jest dozwolony, a także wiele innych ciekawych informacji.

Dopuszczalne formy monitoringu

O czym warto pamiętać? To fakt, iż obecnie obowiązujące przepisy pozwalają na monitoring zarówno wizyjny jak i poczty elektronicznej, wśród form które nie są wymienione w ustawie zalicza się między innymi:

  • monitoring aktywności pracowników w sieci
  • monitoring w formie stosowania GPS w samochodach służbowych
  • przegląd wiadomości tekstowych
  • a w niektórych przypadkach nawet przeszukanie.

Warto zaznaczyć, że nowa ustawa znacznie rozszerza dopuszczalne formy monitoringu, których początkowym celem było tylko i wyłącznie monitorowanie wizyjne!

Monitoring wizyjny- jakie zmiany?

Co bardzo istotne, główną zmianą w aspekcie monitoringu wizyjnego jest przede wszystkim czas przechowywania materiałów, bowiem w chwili obecnej wynosi on tylko 3 miesiące, po tym terminie należy zniszczyć dany materiał. Jeśli chodzi o monitoring poczty elektronicznej, znajduje on zastosowanie tylko i wyłącznie do kontrolowania korespondencji służbowej, zatem trzeba pamiętać że pracodawca nie ma prawa czytać prywatnych wiadomości danego pracownika. Takie działanie oznaczało by naruszenie dóbr osobistych, co jest niedozwolone!

Kiedy monitoring w pracy jest legalny?

Bardzo wiele osób zadaje sobie pytanie czy i kiedy monitoring w pracy jest tak naprawdę legalny? Bowiem monitorowanie w pracy odbywa się legalnie w przypadku użycia kamer, których celem jest między innymi:

  • zapewnienie bezpieczeństwa
  • ochrona mienia firmy
  • kontrola produkcji
  • oraz ochrona tajemnicy

Natomiast w przypadku monitoringu poczty elektronicznej jest on dopuszczalny między innymi: w celu kontroli właściwego używania narzędzi pracy oraz prawidłowego wykorzystania czasu pracy.

Monitoring w pracy – co należy wiedzieć przed jego wprowadzeniem?

Przede wszystkim należy pamiętać, że monitoring nie może w żadnym wypadku naruszać godności pracownika, a wszelkie zasady dotyczące monitorowania muszą być jasno i czytelnie zamieszczone w regulaminie pracy! Wprowadzając monitoring pracodawca jest zobowiązany poinformować wszystkich pracowników o zaistniałej sytuacji, nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem działania. Również, co bardzo istotne monitorowany teren powinien być właściwie oznaczony!

W przypadku jakichkolwiek niejasności lub pytań związanych z prawem dotyczącym monitoringu w pracy warto skontaktować się z kancelarią, której prawnicy specjalizują się w prawie pracy: Tomasz Giziński – kancelaria adwokacka.

Czy monitoring poprawia wydajność w pracy?

Pamiętaj, jeśli decydujesz się na wprowadzenie monitoringu w pracy musisz zweryfikować jego zasady zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy RODO. Według przeprowadzonych badań monitoring to dobra praktyka, która znacznie zwiększa efektywność pracowników w wykonywaniu swoich obowiązków. Wygląda to następująco: mimo iż każdy pracownik jest obserwowany, to jednak może bardziej wykazać się swoimi umiejętnościami, które pracodawca może w ten sposób szybciej zauważyć, a tym samym w przyszłości może to być pomocne aby awansować na wyższe stanowisko w firmie.