Szkoda komunikacyjna – wypadek, kolizja, a potem same problemy – w tym proces jej likwidacji. Już mamy przed sobą wizję długiej „przepychanki” z firmą ubezpieczeniową. A jak jest w rzeczywistości? Ile czasu powinna trwać likwidacja szkody i kiedy powinna nastąpić wypłata odszkodowania?
W przypadku ubezpieczeń obowiązkowych termin likwidacji szkody jest ściśle określony polskim prawem w ustawie z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. Nr 124, poz. 1152 ze zmianami). Artykuł 14 tej ustawy mówi, że firma ubezpieczeniowa ma obowiązek wypłacić odszkodowanie w terminie 30 dni, od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie. Jest to bezsporna część odszkodowania, której przyjęcie nie zamyka procesu likwidacji.
Oczywiście od tej normy są także wyjątki. Zdarza się tak, że w ciągu ustawowych 30 dni firma ubezpieczeniowa nie mogła wyjaśnić niezbędnych okoliczności do ustalenia odpowiedzialności towarzystwa albo samej wysokości odszkodowania. W takim przypadku odszkodowanie powinno być wypłacone w ciągu 14 dni licząc od dnia, w którym wyjaśnienie tych okoliczności było już możliwe. Wypłata odszkodowania nie może nastąpić później jednak niż w terminie 90 dni od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie. O przyczynach opóźnień w wypłacie odszkodowania lub niewykonalności zaspokojenia roszczeń poszkodowanego – obojętnie czy w całości, czy tylko w jakiejś części – towarzystwo ubezpieczeń ma obowiązek w ciągu 30 dni powiadomić pisemnie poszkodowanego o przyczynach zwłoki, jak również o przypuszczalnym terminie zajęcia ostatecznego stanowiska co do wypłaty odszkodowania.
Jednak nawet od tej normy, ustawa przewiduje jeden wyjątek. Można przekroczyć maksymalny termin likwidacji szkody – czyli 90 dni – jeśli stwierdzenie odpowiedzialności firmy ubezpieczeniowej lub też określenie wysokości odszkodowania zostało uzależnione od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego.
Gdy jednak firma ubezpieczeniowa zwleka z wypłatą odszkodowania, a poszkodowany uważa, że nie ma ku temu odpowiednich okoliczności lub nie został powiadomiony o tej sytuacji pisemnie, może powiadomić o zaistniałej sytuacji Komisję Nadzoru Finansowego lub zwrócić się do Rzecznika Ubezpieczonych z odpowiednią skargą.
Powiązane wpisy
- 5 powodów, dla których warto mieć adwokata u swojego boku
- Rozwody: Dlaczego Pomoc Prawnika Jest Kluczowa
- Otrzymałeś sądowy nakaz zapłaty? Sprawdź, co z nim zrobić!
- Przewodnik krok po kroku, by zostać mediatorem sądowym
- Zgoda na pobyt ze względów humanitarnych – kto, kiedy i w jakiej sytuacji może jej udzielić?