W górze wielokrotnie przelatują dziesiątki, jeżeli nawet nie setki samolotów pasażerskich. Ilość ich stale zwiększa się, bowiem coraz więcej jest liczba podróżnych zainteresowanych tym szybkim i relatywnie niekosztownym sposobem przemieszczania się na duże odległości. Niemniej jednak, przy dużym natężeniu ruchu lotniczego oraz przy niejednokrotnie niepomyślnych warunkach pogodowych dojść może do sytuacji, w której samolot, którym odbywamy podróż do wyznaczonego celu istotnie się opóźnia.

Postój nieznaczny można jak najbardziej wybaczyć, bowiem wynikać może on z przyczyn niezależnych od przewoźnika, lecz taki, który trwa kilka lub kilkanaście godzin jest zupełnie nieakceptowalny, bowiem możemy w konsekwencji spóźnić się na arcyważne spotkanie, nie zdążyć na długo wyczekiwany wypoczynek, lub też nie pojawić się na ważnym wydarzeniu rodzinnym, choćby takim jak ślub czy urodziny.

Okazuje się jednakże, że w sytuacji, gdy lot zdecydowanie się opóźnił, powinniśmy ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot. Istnieje bowiem sposobność otrzymania zwrotu wydatków jakie ponieśliśmy kupując bilet lub też – w sytuacjach gdy bardzo zależy nam, aby jak najszybciej dotrzeć w dane miejsce – modyfikacja planu podróży w taki sposób, abyśmy mogli dotrzeć do celu najbliższym samolotem zmierzającym w pożądanym kierunku. Zasadnym jest także mieć na uwadze, że już po dwóch godzinach opóźnienia możemy dochodzić swoich praw.

Jako pasażerom należą się nam w takiej sytuacji darmowe napoje i posiłki, a także prawo do pozyskania możliwie najbardziej szczegółowej informacji odnośnie tego o której godzinie lot ma się odbyć. Wtedy gdy przelot w danym dniu jest niemożliwy, obsługa lotniska winni zaproponować nam darmowy nocleg w hotelu. W zależności od przewoźnika możemy uzyskać ofertę pobytu w obiekcie wypoczynkowym usytuowanym w niewielkiej odległości od lotniska bez ponoszenia związanych z tym jakich bądź kosztów lub też będziemy musieli zapłacić za nocleg, a następnie żądać zwrotu wydatkowanej na ten cel kwoty po wcześniejszym przedłożeniu dokumentów uwiarygodniających, że zatrzymaliśmy się na noc w danym hotelu.

Po upływie pięciu godzin mamy możliwość podjąć decyzję o całkowitym rozwiązaniu umowy z przewoźnikiem, którą to zawarliśmy kupując bilet lotniczy. W takim przypadku kwota odszkodowania jaka nam przypada nam w udziale zależna jest od wykupionej klasy a także od odległości, jaką planowaliśmy przebyć. Jak wynika z informacji, które umieszczone są na stronach wziętych linii lotniczych, to w sytuacji gdy odległość do przebycia nie była większa niż 1500 kilometrów, pasażer może otrzymać do 250 euro rekompensaty. Dwukrotne zwiększenie tego dystansu oznacza powiększenie zwrotu do sumy nawet 400 euro. Dla lotów międzykontynentalnych i biznesowych zakłada się zadośćuczynienie w granicach od 600 do 700 euro.

Sumy te są więc duże, tym bardziej jeżeli przeliczymy je na nasze złotówki. Kiedy więc odnotujemy niemałe opóźnienie naszego lotu, winniśmy nie rezygnować z wyegzekwowania naszych praw, które to są nam zapewnione w ramach umowy zawieranej z przewoźnikiem. Nie bójmy się więc zadbać o swoje – może się to bardzo opłacić!

Przeczytaj też: