Przejdź do treści

Błąd w świadectwie pracy

Otrzymałem świadectwo pracy. Wpisano w nim przyczynę wypowiedzenia oraz błędną datę mojego zatrudnienia. W jaki sposób mam domagać się sprostowania? – pyta pan Grzegorz W. z Ostrołęki.

W  świadectwie pracy powinny zostać podane informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne niezbędne informacje do ustalenia uprawnień pracowniczych (np. wymiar wykorzystanego urlopu wypoczynkowego w danym roku kalendarzowym) i uprawnień z ubezpieczenia społecznego (np. ile dni w tym roku kalendarzowym pracownik chorował). Należy zamieścić też wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę (np. gdy komornik dokonuje potrąceń z tego wynagrodzenia).

Jeżeli pracownik domaga się tego, to w świadectwie wpisuje się też informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach. Natomiast nie wolno zamieścić adnotacji o przyczynie wypowiedzenia ani też opinii o pracowniku.

W ciągu 7 dni od otrzymania niewłaściwie wystawionego świadectwa pracy pan Grzegorz powinien wystąpić o jego sprostowanie i domagać się usunięcia informacji o przyczynie zwolnienia oraz skorygowania daty zatrudnienia. Gdyby pracodawca nie uwzględnił wniosku, powinien zawiadomić o tym pracownika. W ciągu 7 dni od otrzymania takiego zawiadomienia pracownik ma prawo wystąpić do sądu pracy o sprostowanie świadectwa.

Gdy sąd uwzględni to żądanie, pracodawca powinien niezwłocznie (najpóźniej w ciągu 7 dni od uprawomocnienia się orzeczenia w sądzie) wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy.
(art. 97 kodeksu pracy).