Przejdź do treści

Automatyczne znakowanie produktów


Producenci różnych wyrobów spożywczych, używek czy kosmetyków stoją przed zadaniem jakim jest znakowanie produktów. Wymóg ten wynika z wielu przesłanek, ale przede wszystkim są to wymagania prawne związane z istniejącymi regulacjami w krajach Unii Europejskiej. Istnieje tam konieczność nanoszenia daty przydatności i innych ważnych z punktu widzenia konsumentów informacji.

Przedsiębiorcy muszą trzymać rękę na pulsie i na bieżąco orientować się, jakie nowe wytyczne są wprowadzane przez polityków w tym zakresie. Ostatnie zmiany z 2011 roku dotyczyły między innymi wielkości czcionki, jaką mają być przedstawiane informacje, konieczności umieszczenia kraju pochodzenia produktu na etykiecie czy umieszczenia danych na temat wartości odżywczej produktów. Te ostatnie muszą być stosowane dopiero od 13 grudnia 2016 roku, czyli producenci mają czas, aby wprowadzić znakowanie żywności zgodne z wytycznymi i spełniające wszystkie wymagania.

Do znakowania produktów wykorzystuje się między innymi automatyczne etykieciarki. Są one przeznaczone do samoczynnego drukowania i naklejania etykiet ze zmiennymi informacjami. Wykorzystuje się w różnych branżach i używane są przez producentów z sektora spożywczego, ale również budowlanego, farmaceutycznego, motoryzacyjnego czy chemicznego. Urządzenia te posiadają wiele zalet. Między innymi pozwalają na oszczędność czasu – automatyczne etykietowania jest oczywiście szybsze niż ręczne. Drukowane etykiety oznaczają się większą czytelnością, trwałością oznakowania. Etykieciarki pozwalają także ma eliminację pomyłek.

Ciągle prowadzone jest również znakowanie etykietami naklejanymi ręcznie. W taki sposób nie znakuje się masowej produkcji, ale produkty jednostkowe i opakowania zbiorcze, takie jak palety czy zgrzewki. Takie rozwiązanie z kolei jest stosowane przede wszystkim przez firmy logistyczne czy też hurtownie. Zaletami takiego rozwiązania są między innymi: zwiększenie czytelności druku w porównaniu z innymi technologiami czy podniesienie efektywności działań sprzedażowych – dopasowanie oferty do wymagań sieci handlowych.