Współcześnie w prowadzeniu działalności usługowej opartej na sprzedaży niezbędne jest wykorzystywanie urządzeń do wystawiania paragonów i rejestrowania transakcji. Są to przede wszystkim kasy fiskalne lub drukarki fiskalne. Niewielkie firmy (np. małe sklepy osiedlowe lub punkty ksero) stosują głównie ten pierwszy typ sprzętów, natomiast większe przedsiębiorstwa stawiają przede wszystkim na drukarki. Posiadają one bowiem szereg funkcjonalnych zalet i dają dużo więcej możliwości niż tradycyjne kasy.

Kasy i drukarki fiskalne – różnice

Drukarka fiskalna jest bardzo często mylona z kasą, ale w rzeczywistości są to dwa urządzenia o zupełnie innych możliwościach. Drukarki są bowiem znacznie bardziej rozbudowane, a ich użycie wymaga podłączenia do komputera i specjalistycznego oprogramowania. Z kolei w przypadku kas do prowadzenia sprzedaży wystarczy jedynie sama kasa i osoba ją obsługująca, czyli sprzedawca. Aby dokonać właściwego wyboru sprzętu rejestrującego do firmy trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie,  jakie mamy w stosunku do niego oczekiwania. Co prawda oba urządzenia funkcjonują bardzo podobnie, to znaczy na bieżąco rejestrują każdy jednostkowy zakup produktu albo usługi oraz wysokość należnego podatku VAT, ale różnica między nimi polega na samodzielności działania. Kasa jest bowiem nieskomplikowana w obsłudze, natomiast drukarka fiskalna musi być zawsze połączona z programem, który obejmuje rozbudowaną bazę sprzedawanych produktów bądź usług (nawet kilkadziesiąt tysięcy). 

Jakie możliwości dają nam drukarki fiskalne?

Drukarki fiskalne są najczęściej stosowane w większych firmach i przedsiębiorstwach, gdzie oferta jest niezwykle szeroka i wielopoziomowa. Dopiero w takich miejscach ujawnia się w pełni ich przewaga nad prostymi kasami. Tego typu urządzenia kupimy w wielu sklepach stacjonarnych lub internetowych, m.in. tutaj: https://www.escsa.pl/Kasy_fiskalne. Do najważniejszych zalet drukarek fiskalnych można zaliczyć:

  • możliwość kontrolowania na bieżąco stanu magazynowego produktów posiadanych w ofercie (dzięki czemu można zapobiec sytuacji, że jakiegoś towaru zabraknie) 
  • możliwość wprowadzenia do systemu różnego rodzaju rabatów lub promocji, np. w postaci obniżek cen i pakietów produktów w niższej cenie (m.in. kup  3 w cenie 2 albo drugi produkt za pół ceny)
  • możliwość wydruku paragonów oraz faktur VAT
  • możliwość tworzenia kopii elektronicznej paragonów (jest to bardzo użyteczna funkcja, ponieważ sprzedawcy mają obowiązek przechowywania tych dokumentów przez co najmniej 5 lat)

Przeczytaj też: