Przejdź do treści

Samochód syna a koszty firmy

Pani Anna R. pyta, czy może używać w swojej firmie samochód swojego syna, wprowadzając go do ewidencji przebiegu pojazdu i następnie wliczać w koszty prowadzonej działalności?

Tak. Można uznać, iż samochód jest pani użyczony przez syna. W związku z tym może pani rozliczać koszty poniesione na jego eksploatację na zasadach przewidzianych dla ewidencji przebiegu pojazdu. To znaczy wpisywać wszystkie przejechane kilometry związane z prowadzoną działalnością (w celu osiągnięcia przychodów) z jednej strony, a z drugiej rejestrować wszystkie poniesione w tym celu wydatki. Zarówno na paliwo, jak i na inne ewentualne potrzeby związane z jego eksploatacją. W koszty oczywiście może pani zaliczyć tylko taką kwotę, która powstaje przez przemnożenie przejechanych “służbowo” kilometrów przez zryczałtowaną stawkę, pod warunkiem, że ma ona “pokrycie” w faktycznie poniesionych wydatkach.

Nie można natomiast takiego samochodu wprowadzić do ewidencji środków trwałych i rozliczać w koszty firmy jak “samochód służbowy”. Takie rozwiązanie jest możliwe jedynie w przypadku prawa własności do takiego pojazdu (np. gdy samochód jest zarejestrowany na męża, a między małżonkami nie ma rozdzielności majątkowej).

Blizejprawa.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.