Przejdź do treści

Zakupy przez Internet – jak odstąpić od umowy zawartej na odległość?

Zakupy przez Internet – jak odstąpić od umowy zawartej na odległość?

Udział e-commerce w handlu detalicznym stale rośnie, a okoliczności takie jak pandemia koronawirusa jeszcze bardziej sprzyjają temu, że zmieniamy nasze konsumenckie przyzwyczajenia. Wygoda, niższe ceny produktów w sklepach internetowych i sezonowe wyprzedaże sprawiają, że coraz chętniej robimy zakupy w sieci. Co jednak zrobić, kiedy chcesz zakup nie spełnia Twoich oczekiwań i chcesz odstąpić od umowy?

Kiedy mówimy o umowie zawartej na odległość?

Prawo cywilne mówi o tym, że aby w e-commerce można było mówić o umowie zawartej na odległość, muszą zostać spełnione cztery warunki. Jakie są to warunki?

  1. Stronami umowy muszą być Przedsiębiorca oraz Konsument.
  2. Umowa musi zostać zawarta w zorganizowanego systemu, który jest przeznaczony do zawierania umów na odległość.
  3. Podczas zawierania nie dochodzi do fizycznego spotkania ze sobą stron.
  4. W czasie zawierania umowy mogą zostać wykorzystane jedynie środki komunikowania się na odległość.

Termin na odstąpienie umowy na odległość

Jako że w czasie zakupów na odległość konsument nie możliwości przekonania się na żywo o jakości nabywanego produktu, ustawodawca przewidział 14-dniowy okres, podczas którego konsument może odstąpić od umowy bez podawania przyczyny oraz ponoszenia kosztów. W przypadku umów, w których dochodzi do przekazania przez przedsiębiorcę na ręce konsumenta fizycznej rzeczy, termin 14 dni liczony jest od momentu wejścia w posiadanie tej rzeczy przez konsumenta. W przypadku pozostałych umów okres 14 dni liczy się od momentu zawarcia umowy.

Co się dzieje w przypadku odstąpienie od umowy?

W przypadku, kiedy konsument zdecyduje się odstąpić od umowy zawartej na odległość, umowę uznaje się za niezawartą. Przedsiębiorca ma wówczas obowiązek zwrócenia konsumentowi, który odstępuje od umowy, wszystkich kosztów w tym również kosztów odesłania zakupionych rzeczy. Należy jednak pamiętać o tym, że jeśli przedsiębiorca na zaproponuje odebrania od konsumenta zwracanego towaru, może poczekać ze zwrotem kosztów do czasu otrzymania przedmiotu lub dowodu nadania przesyłki.

W jaki sposób odstąpić od umowy zawartej na odległość?

Obecnie odstąpienie od umowy zawartej na odległość nie powinno stanowić problemu, bowiem sprzedawcy zwykle dołączają do przesyłki odpowiednie formularze, które zawierają również koperty do bezpłatnego zwrotu. Wypełniony formularz wystarczy wypełnić i załączyć do przesyłki. Formularze mogą znajdować się również na stronie internetowej sprzedawcy, wówczas wypełnienie ich i wysłanie dokonują się drogą elektroniczną. W przypadku braku gotowego formularza należy sporządzić go samodzielnie i wysłać listem poleconym z potwierdzeniem odbioru.

Koszty zwrotu

Warto wiedzieć również o tym, że w przypadku, kiedy wraz z dostawą przedmiotu nie otrzymasz formularza oraz opakowania przygotowanego do zwrotu i nadajesz przesyłkę samodzielnie, wówczas sprzedawca zwróci Ci jedynie koszty najtańszej formy dostawy. Jeśli zatem korzystasz z usług firmy kurierskiej, która ma w swojej ofercie różne formy dostawy (np. różniące się szybkością dostawy lub metodami zabezpieczenia przesyłki), a Ty wybierzesz droższą opcję, sprzedawca zwróci Ci koszty za najtańszą formę wysyłki.

Exit mobile version